« Back

Benedikt XVI. vyzdvihol dôležitosť pokory a nezištnosti

Odporúčam do pozornosti ako  dôležité: 

P:3, 02. 09. 2013 09:58, ZAH

Vatikán. "Sme na Kristovej ceste, na dobrej ceste, ak sa kvôli nemu a podľa jeho príkladu stávame ľuďmi, ktorí "zostupujú dole", aby vystúpili do skutočnej veľkosti, do veľkosti Boha, ktorý je veľkosťou lásky", povedal včera pápež. Nie pápež František, ale Benedikt XVI., emeritný pápež, ktorý po šiestich mesiacoch strávených v ústraní v kláštore Mater Ecclesiae, celebroval v nedeľu ráno svätú omšu v kaplnke vatikánskeho Governatorátu.

Dôvodom bol tradičný letný seminár tzv. Ratzingerovho školského krúžku, do ktorého patria bývalí študenti emeritného pápeža. So svojím profesorom sa stretávajú od konca sedemdesiatych rokov, presne od roku 1977, kedy Ratzinger, menovaný za mníchovského arcibiskupa, učil na nemeckých univerzitách.

Stretnutie jeho bývalých študentov sa tento rok začalo 31. autusta a bolo venované téme "Otázka Boha na pozadí sekularizácie", a to vo svetle filozofického a teologického diela francúzskeho profesora Rémi Bragueho, ktorý minulý rok získal Ratzingerovu cenu za teológiu. Ako zvyčajne, stretnutie krúžku sa uskutočnilo v Castel Gandolfo; Benedikt XVI. sa ho však prvý krát osobne nezúčastnil, pretože chcel zostať verný svojmu rozhodnutiu žiť v ústraní a modlitbe.

Emeritný pápež však predsa len prišiel, aby so svojími bývalými študentami celebroval svätú omšu. Toto ojedinelé verejné vystúpenie využil, aby vyzdvihol pokoru, teda tú čnosť, ktorá je "základom celého kresťanského života", ako hovorieval sv. Ján Chryzostom. Približne 50 ľudí sa zúčastnilo na omši s Benediktom XVI. Koncelebrovali tiež viedenský arcibiskup kardinál Christoph Schönborn, prezident Pápežskej rady na podporu jednoty kresťanov kardinál Kurt Koch, prefekt pápežského domu arcibiskup Georg Gänswein, sekretár Pápežskej rady pre kultúru Barhelemy Adoukonou a pomocný biskup Hamburgu Mons. Hans-Jochen Jaschke.

Východiskom pre homíliu emeritného pápeža bol úryvok nedeľného evanjelia, v ktorom Ježiš vyzýva svojich poslucháčov, aby sa snažili zaujímať posledné miesto. "Miesto, ktoré sa môže zdať veľmi dobrým, sa niekedy ukáže ako celkom zlé", povedal emeritný pápež, zdôrazňujúc učenie evanjelia o tom, že "kto sa povyšuje, bude ponížený a kto sa ponižuje, bude povýšený."

Samotní apoštoli medzi sebou diskutovali, kto dostane lepšie miesto, avšak Ježiš im zjavil, že najlepším miestom je to, ktoré je pri ňom, "podľa jeho miery". Táto miera je daná ponížením, pretože Kristus, vysvetlil Benedikt, si nikdy nevyberal privilegovanú trasu alebo privilegovanú pozíciu - práve naopak, narodil sa v stajni a zomrel na kríži - teda vždy sa prezentoval ako ten, ktorý "chce slúžiť".

A práve preto, kto sa vyhlasuje za kresťana, teda za apoštola poslaného Ježišom Kristom, musí byť "posledným v pohľade tohto sveta", povedal emeritný pápež Benedikt. "Kto sa na tomto svete a v týchto dejinách dostáva dopredu a na prvé miesta, si musí uvedomiť, že je v nebezpečenstve" - pripomenul - "musí sa ešte viac pozerať na Pána a snažiť sa správať podľa neho, správať sa v duchu zodpovednosti za druhého; stávať sa tým, kto slúži, kto sedí pri nohách druhého." Iba tak, povedal Ratzinger, môže "požehnávať a byť požehnaný".

"Kristus, Boží Syn," pokračoval emeritný pápež, "zostupuje, aby nám slúžil, a toto nám zjavuje podstatu Boha, ktorý sa k nám skláňa." Poníženie je teda "vyzdvihnutím" a "krížom", ktorý je v dejinách "posledným miestom", avšak v skutočnosti "opravdivým vyzdvihnutím", ako nám to hovorí Jánovo evanjelium.

"Na kríži," zdôraznil Benedikt XVI., "je Ježiš najvyššie, je na výške Boha, pretože výška kríža je výškou Božej lásky, výškou vzdania sa seba samého a odovzdania sa druhému". Otvoriť sa druhému je vlastne kľúčom ku skúsenosti spásonosnej pokory. Kristus - pripomenul emeritný pápež - v evanjeliu hovorí, "aby sme pozvali všetkých, bez ohľadu na osobné výhody, aj chromých, krivých, chudobných". Tak, ako to urobil aj on sám, keď nás "pozval na Božiu hostinu", čím nám ukázal, v "čom spočíva nezištnosť".

Práve princíp nezištnosti je podľa emeritného pápeža základom kresťanskej viery. "V boji za spravodlivosť vo svete nesmieme nikdy zabudnúť na Božiu nezištnosť, neustále dávanie a dostávanie, musíme budovať na tom, že Pán nás neustále obdarúva, že máme okolo seba dobrých ľudí, ktorí nám zadarmo dávajú svoju dobrotu, ktorí nás nezištne prijímajú, majú nás radi a sú k nám nezištne dobrí". My zasa máme ďalej "darovať túto nezištnosť, aby sme tak svet približovali Bohu, aby sme sa mu stávali podobnými, aby sme sa preňho otvárali."

"Bez nezištnosti odpustenia nemôže žiadna spoločnosť rásť," poznamenal Benedikt; a teda aj ekonomika, aj keď sa zakladá na "komutatívnej spravodlivosti" do ut des "musí byť do istej miery nezištná". Veď najväčšie veci v živote, teda "lásku, priateľstvo, dobrotu a odpustenie", zdôraznil Ratzinger, "si nemôžme kúpiť, sú zadarmo - presne tak isto, ako nás Boh obdarúva - zadarmo a nezištne".

Napokon sa Benedikt XVI. zastavil aj pri kresťanskej liturgii, ktorá je podľa neho liturgiou "pokornou", avšak zároveň aj "nesmierne veľkou", pretože "nás pripája k zborom anjelov a svätých pri radostnej oslave Boha". Liturgia, povedal Benedikt, "sprítomňuje obetu, úplné poníženie sa Krista, ktorý vylieva svoju krv v Eucharistii". A táto krv nám umožňuje "vstúpiť do jasu radostného Božieho zhromaždenia", pretože predstavuje "jeho lásku" a "otvára nás pre Božiu slávu".

Comments
sign-in-to-add-comment
Ďakujem, Zitka, za tie slová:o) sú ako Benedikt XVI. pokorné, hlboké, autentické a plné lásky.
Posted on 9/3/13 12:06 PM.